Jaarboekje Vrouwen Van Nu
PDF – 1,2 MB 207 downloads

Vrouwen van Nu 75 jaar actief in Sprang-Capelle.

De afdeling Vrouwen van Nu Sprang-Capelle bestond in 2012 75 jaar.
Met circa 46.000 leden en 530 afdelingen is “Vrouwen van Nu” de grootste vereniging voor vrouwen in Nederland. Joke Hommel-van Driel secretaris afdeling Sprang-Capelle: “Wij richten ons op ontwikkeling en ontplooiing van vrouwen, zodat zij hun leefomgeving verder kunnen versterken. Onze leden zijn actief in stad en land met uiteenlopende activiteiten op het gebied van cultuur, nationale en internationale samenwerking, leefomgeving en maatschappij, reizen, literatuur, handwerk en sport.
We zijn een ontmoetingsplaats voor vrouwen die hart hebben voor hun leefomgeving, die hun creativiteit willen ontplooien, aan hun persoonlijke ontwikkeling willen werken en die hun stem willen laten horen in de maatschappij. Kortom, wij zijn een actieve vereniging die open staat voor alle vrouwen en die garant staat voor ontmoeting, inspiratie en plezier.”

Plattelandsvrouwen
Bij de oprichting in het jaar 1930, was de naam “Bond voor Boerinnen en andere Plattelandsvrouwen”. In de loop van de jaren is de naam gewijzigd in “Bond voor Plattelandsvrouwen”. Onlangs is de naam gewijzigd in Vrouwen van Nu. Met de naam werd ook de huisstijl aangepast. Op verschillende plaatsen ontstaan weer nieuwe afdelingen en nieuwe netwerken. Sprang-Capelle was er bijna vanaf de begin jaren bij. Joke: “Toen, 75 jaar geleden de afdeling Sprang-Capelle werd opgericht, was er na een werkdag weinig te beleven. Vaak werd men lid van een vereniging. In ons geval De Plattelandsvrouwen. Tegenwoordig werken veel vrouwen en doen in hun vrije tijd dingen van deze tijd. Ondanks dat hebben wij 110 leden. De vergrijzing onder onze leden neemt wel toe. Het jongste lid is ongeveer 50 jaar en ons oudste lid is 90 jaar”.

Actieve club

Wij zijn een actieve club. Eén maal per maand wordt er een gezellige avond gehouden met een gastoptreden. Twee keer per jaar is er een bingoavond met aantrekkelijke prijzen. Bovendien wordt er elk jaar een zomerreis en fietsdag georganiseerd. Verder is er binnen de afdeling een gym-, fiets-, handwerk-, lees- en tuinclub.
Duidelijk is dat gezelligheid hoog in het vaandel staat bij de Sprang-Capelse afdeling Vrouwen van Nu!

Artikel (tekst) overgenomen uit weekblad De Maasroute 22-11-2012

Jaarvergadering 14-02-2017