Ontwikkeling naar WIJ-dienstencentrum

In vier wijken, verdeeld over de gemeente, gaat de gemeente Waalwijk vier bestaande voorzieningen omvormen tot WIJ-dienstencentra in sociaal ondernemerschap.
Dit betekent concreet dat de volgende voorzieningen uiterlijk 2018 veranderen in een WIJ-dienstencentrum:

• Waalwijk Zuid- Buurthuis de Wierd - 2015/2016 (helaas gaat de Wierd sluiten!)
  • Waalwijk Noord- BaLaDe - 2016
  • Waspik - Den Bolder - 2017
  • Sprang-Capelle - Zidewinde - 2018

Wat is een WIJ-dienstencentrum?

Het WIJ-dienstencentrum is het hart van de wijk en vormt een plek waar iedereen graag komt, zowel de kwetsbare als de krachtige inwoners in de wijk.
Het WIJ-dienstencentrum is zoveel mogelijk zelfvoorzienend en het aanbod van diensten zorgt ervoor dat mensen langer zelfstandig kunnen blijven wonen en actief mee kunnen doen in de Waalwijkse samenleving.

Het WIJ-dienstencentrum biedt o.a. het volgende:

• Diverse structurele ontmoetingsactiviteiten door vrijwilligers;
  • Diverse maatschappelijke diensten die ertoe bijdragen dat mensen actief blijven meedoen en hulp dichtbij huis krijgen (bijvoorbeeld klussen en gemaksdiensten, oppasservice, maatjescontacten);
  • Laagdrempelige inloop-dagbestedingsvoorzieningen voor kwetsbare inwoners;
  • Een uitvalsbasis voor werkers in de wijk; de wijkwerker, mensen vanuit toegangsfunctie, de wijkverpleegkundige, de huisarts enzovoort;
  • Ruimte én faciliteiten aan inwoners, vrijwilligersinitiatieven, sociaal ondernemers  die een maatschappelijke bijdrage willen leveren.

Van structurele ontmoetingsactiviteiten door vrijwilligers, maatschappelijke diensten, laagdrempelige inloop- en dagbestedingsvoorzieningen, bijdrage in wijkontwikkeling en een uitvalbasis voor werkers in de wijk is nu nog minder sprake.
Voor Zidewinde betekent de transformatie naar een WIJ-dienstencentrum een grote verandering.
Samen met de exploitanten van Zidewinde Carmen en Alex Schalken (sinds 01-04-2023 de nieuwe exploitanten) en met hulp van medewerkers van ContourdeTwern organiseren we activiteiten die passen bij het bovenstaande.